Tematikus válogatás a Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ gyűjteményéből
Az egyidejűség relativitása
2022. 09. 08. – 2022. 09. 30.
KIÁLLÍTÓ MŰVÉSZEK:
Asztalos Zsolt, Aurel Ciupe, Balla József, Barabás István, Baráth Fábián, Cristian Opris, Dóró Sándor, Elekes Károly, Éltes Barna, Erőss István, Ferencz S. Apor, Filip Gajewski, Georghe Olariu, Herman Levente, Horváth János, Horváth Levente, Ionel Mihai, Keller Kornélia, Koroknai Zsolt, Kovács Kinga, Kusztos Endre, Lipkovics Péter, Márton Árpád, Mehdi Godini, Miklós Hajnal, Őry Annamária, Pál Péter, Pető Hunor, Plugor Sándor, Pokorny Attila, Polgár Botond, Posta Máté, Scarlione Maria, Siklódi Zsolt, Simon Endre, Sövér Elek, Szabó Ábel, Tasnádi József, Ütő Gusztáv, Vass Sándor, Zsombori Béla
A Gyergyószárhegyi Kulturális és Művészeti Központ korai gyűjteményének festészeti vonalát a nagybányai örökség szellemisége határozta meg. A tendencia okaként, amellett, hogy a Nagybányai Művésztelep egykori alkotói is megfordultak Gyergyószárhegyen, a szárhegyi környezet adottságát szokták feltüntetni: „…a szárhegyi környezet pedig megadta az alapot, amelyből nemcsak ők, de a Nagybánya szellemiségéhez közel álló szín- és formavilága táplálkozhatott. (…)” A tájképet, mint műfajt magától értetődő módon választották kifejezési formaként.” A Gyergyószárhegyen alkotók számára a természet iránti vonzalom állandósult, csak az alkotási folyamat bővült új műfajokkal, új kifejezési formákkal, ahogy az megfigyelhető a kortárs alkotószemlélet jegyében a Túlsó P’ Art művészcsoport, majd később a KORKÉP alkotótábor résztvevőinél. „A KORKÉP névre keresztelt alkotótábort műfaji kötöttségek nélküli, kifejezési eszközeinek tekintetében korszerű alkotómunka jellemezte, és bizonyos értelemben éppoly szoros kapcsolatot ápolt a helyi közösséggel, a szárhegyi környezettel, mint elődei. ”Ugyanakkor a hivatkozott hely szelleme, az örökérvényű természet iránti vonzalom ma is ugyanúgy meghatározó referencia pont maradt a legutóbbi alkotótáborok résztvevő művészei számára. A fentiek értelmében a gyergyószárhegyi gyűjteményből válogatott kiállítás anyaga, az egyidejűség relativitásában rejlő paradoxon alapján egyenrangúan és egyszerre merít a retrospektív és kortárs mű-azonosságok alapján.
Szabó Erika fényképei